woensdag, september 23, 2009

Gealtereerde Toonladder over II V I

Gitaarles online - Jazz
Niveau: Gevorderd, Jazz beginner


De gealtereerde toonladder is de toonladder die je krijgt als je uitgaat van een dominant septiem akkoord zonder kwint en daar aan toevoegt de 4 gealtereerde toevoegingen van dit akkoord:
b9, b10(ookwel #9 genoemd), #11 en b13

Op het plaatje zie je in oranje het gelatereerde Ve trap akkoord D7b10, a.k.a. het 'hendrix akkoord'. In licht geel/gebroken wit de overige gealtereerde toevoegingen.

Trek je deze toevoegingen binnen het octaaf dan krijg je:
b2,b3(of#2),#4 en b6.

Dus als we uitgaan van toonsoort Gmajeur, dan is het Ve trap akkoord D7. D7 zonder kwint levert op: 1,3,b7. Combineren we deze 3 akkoordnoten met de 4 gealtereerde toevoegingen dan krijgen we de gealtereerde toonladder:
1,b2,b3(=#2),3,#4,b6,b7.
Oftewel:
1/2,1,1/2,1,1,1,1.

En dit dus gerekend vanaf de grondtoon van het Ve trap akkoord. Op het D7 akkoord, de Ve trap van toonsoort Gmajeur, kun je dus D gealtereerd spelen:
D,Eb,F,Gb,Ab,Bb,C,D'

gealtereerd

Het leuke is dat de gealtereerde ladder uit dezelfde noten bestaat als melodische mineur van 1 vakje verder. Dus D gealtereerd bestaat uit dezelfde noten als Eb melodisch mineur. Je kan dus zeggen: de gealtereerde ladder is de 7e modus van melodisch mineur.

Typisch gebruik van de gealtereerde ladder is op een Ve trap van een II V I in zowel majeur als mineur. In onderstaand voorbeeld gaan we zien hoe je de gealtereerde ladder kunt inzetten in een majeur II V I.

gealtereerd

Je ziet wederom de II V I in Gmajeur met daarnaast de 'box' van A dorisch (=Dmixolysich=Gmajeur). Hieraan toegevoegd zie je één octaaf van Eb melodisch mineur oftwel D gealtereerd. Een typische manier om kennis te maken met gealtereerd spelen is om een II V I te omspelen en tijdens het Ve trap akkoord D7 D-gealtereerd (oftewel Eb melodisch) te spelen, bij de Ie trap weer op te lossen naar 'gewoon' G majeur. Tijdens de tweede trap kun je kiezen of je D gealtereerd alvast inzet of 'gewoon' A dorisch (=Gmajeur) speelt.

De kunst is het natuurlijk om het gealtereerde patroon in je vizier te krijgen op je hals en te zien hoe het zich verhoudt tot de hoofdtoonsoort van je akkoordprogressie zodat je naadloos heen en terug kunt moduleren.

Je ziet daarbij dat Gmajeur 3 overeenkomstige noten heeft met D-gealtereerd en dat zijn de 1,3 en b7 van het D7 akkoord. Deze kun je dus zien als 'schakelnoten'. Let wel dat ik alleen 1 octaaf van Eb melodisch (=D gealtereerd) heb in ingetekend in licht geel. Probeer daar eerst eens mee te werken. Als je dat beetje in de vingers hebt, breidt het gealtereerde patroon dan verder uit over de hals (horizontaal en vertikaal) en zoek nieuwe mogelijkheden om van en naar gealtereerd op te lossen.

Labels: ,

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage