woensdag, februari 18, 2009

Gealtereerde toonladder spelen over een standaard 12 maten blues schema

Gealtereerd soleren is die typische jazzy 'outside' sound waarbij je noten speelt die juist niet in de hoofd toonsoort of het huidige akkoord voorkomen. (Voor de gealtereerde toonladder zie mijn vorige post).

Je kunt op een gewoon bluesschema heel makkelijk vette 'outside' klanken krijgen in solo's, zoals gitaristen als o.a. John Scofield dat geregeld doen (maar ook charlie parker en telonious monk als zij de blues spelen), door in je solo's naast en in combinatie met je andere blues scales (pentatonisch, dorish op de IVe trap, etc), de gealtereerde toonladder te spelen op twee plekken.

1) op het moment dat de blues van de eerste trap (bij blues in E het akkoord E7) naar de vierde trap (bij blues in E het akkoord A7) gaat en

2) het moment aan het eind van het bluesschema waar je van de Ve trap terug naar de Ie trap gaat (van B7 terug naar E7).

Dat komt omdat er in beide gevallen sprake is van een dominantwerking. Als je van de eerste trap (E7)naar de vierde (A7) gaat, kun je E7, alhoewel de Ie trap van toonsoort Eblues, opvatten als een vijfde trap naar A7 (E7 is namelijk ook de Ve trap van Ablues). Dit noem je een "tussen dominant". Als je in je solo van E7 richting A7 soleert, dan kun je dus E7 gealtereerd er in gooien (oftewel F melodisch mineur - zie daarvoor mijn vorige blogpost). Op de zelfde manier kun je, op het moment dat je in je solo van het laatste B7 akkoord in je blues weer terug naar de top gaat (E7), B gealtereerd spelen ( = C melodisch mineur).

Klinkt heel vet :D Any questions, let me know :)

Labels: , , , , ,

1 reacties:

Blogger kARZD zei...

test

7:05 a.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage